2020 metai laikrodžiams: skaičius norisi pamiršti

Visai neseniai Šveicarijos laikrodžių industrijos federacija (FH) paskelbė metines eksporto statistikas – svarbų, sekamą rodiklį. 2020 metai laikrodžiams buvo blogi, gabūt – katastrofiniai, žiūrint į eksportuotų prekių kiekį.

Skaičiai nestebina

Šveicarija į pasaulį išsiuntė 13.7 mln. laikrodžių – 33% proc. mažiau nei 2019 metais. Mechanizmų eksportas siekė 2.8 mln. – tiek pat kaip ir 1939 metais. Bendra eksportuotų prekių vertė nukrito 21.8% iki 16.9 mlrd. Šveicarijos frankų. Palyginimui 2000 metais bendra eksporto vertė siekė 10.2 mlrd., taigi per du dešimtmečius industrija smarkiai išaugo ir tai – gera žinia.

Tikėtis siurprizų negalėjome – 2020 metai buvo itin sunkūs. Dėl didžiąją metų dalį sustojusios ekonomikos daugelis industrijų visame pasaulyje turėjo pergalvoti savo verslo modelius.

Šveicarijos laikrodžių industrija pirmoje praėjusių metų dalyje patyrė skaudų smūgį Kinijoje – didžiausioje eksporto rinkoje. Kinijos vadovybė, norėdama suvaldyti Covid-19 plitimą, ėmėsi drastiškų priemonių ir prabangių laikrodžių pardavimai staiga tiesiog išnyko.

Griežtas reguliavimas padėjo. Kovo viduryje situacija pradėjo keistis ir kinai, pasiilgę normalaus gyvenimo, greitai sugrąžino buvusius pirkimo skaičius. Likusiame pasaulyje viena po kitos užsidarė beveik visos šalys, pusiau sumažindamos laikrodžių pardavimus. Žemiausias lygis pasiektas balandį, kai Šveicarijos laikrodžių eksportas sumažėjo 81% lyginant su tais pačiais mėnesiais 2019 m.

laikrodžių-industrija-2020

2020 metų vidutinis mėnesinis augimas šveicariškų laikrodžių eksporte (Šaltinis: FH)


Geografiniai svertai

Visos prabangos sektoriaus prekės yra neproporcingai priklausomos nuo Azijos regiono, labiausiai – Kinijos. Laikrodžiai – ne išimtis. Tiesą sakant, laikrodžių sektorius žymiai labiau priklausomas nei kiti prabangos segmentai. 14% eksporto keliauja į Kiniją, jei pridėtume Hong Kong’ą – iš viso 24%. Ketvirtadalis viso pasaulio eksporto nugula vienoje vietoje.

Žiūrint kiek plačiau, 54% eksporto buvo skirti Azijai. 2020 metai buvo geras vietinės rinkos indikatorius, kadangi turistų sumažėjo iki nulio.

Kinija tapo vienintele augančia rinka praėjusiais metais – eksportuojamų laikrodžių kiekis padidėjo 20% lyginant su 2019 m. – 39% su 2018 m. Tiesa, 2020 m. eksportas augo ir į kitas dvi šalis – Airija ir Omaną, tačiau tai neturėjo nieko bendro su staiga išaugusia vietinės rinkos paklausa.

Viena konsultacinė bendrovė praėjusiais metais darytoje ataskaitoje teigė, kad per ateinantį dešimtmetį net  90% prabangos prekių industrijos augimo priklausys nuo Kinijos. Turbūt nenustebinsiu pasakęs, kad laikrodžių kompanijos šioje šalyje yra itin aktyvios. Dvi didžiausios Swatch grupės kompanijos – Omega ir Longines – Kinijoje veikia jau 25 metus ir turi šimtus pardavimo taškų visoje šalyje. Priešingas variantas – Patek Philippe – 5 didžiausia šveicariškų laikrodžių kompanija ir, turbūt, pati presižiškiausia – turi tik dvi parduotuves Kinijoje. Atrodo keista, tačiau tai iliustruoja atsargų požiūrį ir diversifikaciją skirtingose pasaulio rinkose.

2020-metai-laikrodžiams-statistika-regionas

Šveicariškų laikrodžių eksportas pagal regioną 2020 m. (Šaltinis: FH)


Kompanijų nelygybė

Prabangos prekės, ypač laikrodžiai, yra itin nelygiavertė rinka. Kelios kompanijos užima dominuojančią poziciją (apie tai plačiau rašiau šiame tekste). Stipriausios kompanijos atsilaikė prieš bendrą industrijos kritimą. Audemars Piguet, anot jos vadovo Francois-Henry Bennahmias, patyrė tik 8-9% nuosmūkį. Tai dar įspūdingiau skamba tada, kai 2019 m. kompanijai buvo rekordiniai – laikrodžių parduota už 1.24 mlrd. Šveicarijos frankų, o šių metų pandeminis spalis – geriausias kompanijos istorijoje pardavimų atžvilgiu.

Tą patį būtų galima pasakyti ir apie Rolex, nepaisant smarkaus produkcijos sumažinimo. Omega, Tudor, Richard Mille bei Patek Philippe taip pat pasirodė geriau nei likusi industrija.

Nepriklausomi gamintojai

Stiprios kompanijos sukuria galimybę pasireikšti nišiniams gamintojams įvairiuose kainų segmentuose. Tokie meistrai kaip Kari Voutilainen, Philippe Dufour, Patermann Bedat susirenka didžiąją dalį klientų. Taip pat tokios kompanijos kaip De Bethune, H. Moser & Cie. ir MB&F turėjo geresnius nei visa industrija metus.

Pigesnių laikrodžių nuopolis

Turbūt visi supranta, kad kaip Nokia praleido išmaniųjų telefonų traukinį, taip šveicariškų laikrodžių industrija nepataikė su išmaniaisiais laikrodžiais. Net  55% išmaniųjų laikrodžių rinkos valdo Apple, Samsung bei dar kelios Kinijos kompanijos.

Šis išmaniųjų įrenginių augimas skandina pigesnių arba entry-level šveicariškų laikrodžių segmentą. Statistika rodo, kad labiausiai nukentėjusi 2020 m. rinkos dalis yra pigiausi laikrodžiai 50-1000 Šveicarijos frankų kategorijoje (pirkėjams kainą reikėtų padauginti iš 2.5). Palyginimui, 2000-10000 CHF ir 20000+ CHF kainos segmentai nukentėjo žymiai mažiau.

2020-laikrodžių-eksporto-statistika

Šveicariškų laikrodžių eksportas 2020 ir 2019 metais pagal kainos segmentą ir pagaminimo kiekius. Pigiausių laikrodžių rinkos dalis nukentėjo labiausiai su 40% nuosmūkiu, kur žymiai brangesni segmentai turėjo dvigubai geresnius rezultatus (Šaltinis: FH)


 

Parašykite atsiliepimą

Jūsų el. pašto adresas nebus paskelbtas.