Ar teko girdėti apie Dieter Rams? Jis buvo Braun dizaino direktorius 1955 – 1995 metais. Penkis dešimtmečius šis vokiečių architektas kūrė (über) minimalaus dizaino namų apyvokos daiktus, muzikos grotuvus, radijus bei laikrodžius. Net jei neteko naudotis vienu iš jo kurtų daiktų, dizaino įtaką tikrai jautėte. Su dideliu džiaugsmu noriu pranešti, kad Braun laikrodžiai nuo šiol puoš ir Kieklaiko. Kokia šių objektų dizaino istorija ir filosofija? Pabandykime išsiaiškinti.
Dizaino ištakos
Prieš puolant analizuoti laikrodžius, reikia suprasti dizaino filosofiją. Vienu sakiniu – tai įtaka iš Bauhaus mokyklos ir žymusis less is more (mažiau yra daugiau) arba Braun atveju – less but better (mažiau, bet geriau).
Buvęs kompanijos savininkas Erwin Braun, plėsdamas kompaniją po II pasaulinio karo, labai kritiškai žiūrėjo į ornamentinį dizainą. Anot jo, žmonės yra tokie skirtingi, kad geriausias būdas jiems įtikti yra būti kaip įmanoma labiau neutraliu. Šiai vizijai įgyvendinti jis pasamdė jauną Dieterį pamatęs jo minimalistinius biuro interjero eskizus. Per 6 metus Dieteris įrodė savo talentą ir tapo visos kompanijos dizaino direktoriumi. Šį postą kūrėjas išlaikė iki atsistatydinimo 1995.
Dieter Rams (Šaltinis: Braun P&G)
Visą savo gyvenimą Dieter Rams itin domėjosi moduliškumo (modularity) idėjomis, o tai vedė prie genialių lentynų sistemų sukūrimo bei įvairių baldų projektavimo. Dėka Braun ir jo asmeninių kūrinių, kurių spektras itin platus, vokietis universaliai vadinamas dizainerių dizaineriu. Dieterio įtaką šiandien matome mūsų kartos žvaigždžių produktuose – Jasper Morison, Naoto Fukasawa ir, be abejo, Johny Ive. Jei kada teko rankose laikyti Apple produktą, Braun objektai sukuria labai panašų jausmą.
Dieter Rams kurtas Braun T3 radijas ir pirmasis Apple iPod (Šaltinis: Bellroy)
Netikėtas sandoris
Pirmasis Braun žygis į laikrodžių pasaulį įvyko ore ir visiškai neplanuotai. 1971 m. tuometinis firmos vadovas laukdamas skrydžio susipažino su laikrodžių mechanizmų verslo atstovu. Kadangi abu vadovai keliavo su tikslu plėsti savo verslus, kodėl nepabandžius dirbti kartu? Šis susitikimas lėktuve nebuvo pamirštas ir galiausiai tapo pirmuoju bendru kūriniu – Analog Digital Phase 1. Po šio sekė dar kelios žemiau matomo laikrodžio versijos.
Braun laikrodžiai: pirmasis kūrinys – Analog Digital Phase 1 (Šaltinis: Hodinkee)
1975 m. išleistas AB 20 – daugeliui keliaujančių tapęs pagrindiniu kelioniniu laikrodžiu. Jei Analog Digital Phase 1 dar sunku įžiūrėti tuometinius Braun dizaino sprendimus, šiame produkte jau matyti vienas pagrindinių, dar ir dabar naudojamų bruožų – geltona sekundinė rodyklė.
Braun AB20 (Šaltinis: Hodinkee)
Po dar dviejų metų pasirodė pirmieji analoginio ciferblato rankiniai laikrodžiai – DW-20 bei DW-30, kurie tų dienų standartais buvo neblogas komercinis pasisekimas. Apvalus ciferblatas su stačiakampio formos analoginiu laiko atvaizdavimu buvo unikali idėja, tačiau kompanija nesugebėjo pabėgti nuo prieš kelis metus pasirodžiusio Gerald Genta AP Royal Oak ir jo integruotos apyrankės bumo. Nepaisant gerų pardavimų, pasiekus 10 tūkst. vienetų ribą, šių modelių gamybą nuspręsta nutraukti.
Braun DW-20 (Šaltinis: Hodinkee)
Nekokybiška dovana
7 dešimtmečio pabaigoje didesni Braun verslo klientai su pirkiniu gaudavo mažas dovanas. Tuo metu populiari dovana buvo pigūs analoginiai japoniški laikrodukai su firmos logotipu ant ciferblato. Dietrich Lubs (Dieter Rams kolega, atsakingas už laikrodžius) pamatęs dovanojamus prastos kokybės gaminius įniršo – šie nebuvo verti Braun kokybės. Lubs, nepatenkintas tokiu aplaidumu, savo argumentus išdėstė Dieter Rams. Dizaino vadovas be didesnių dvejonių pasiūlė sukurti konceptą analoginiam Braun laikrodžiui.
Pyktis dėl plastikinio greitai išmetamo lakrodžio išsivystė į rimtą projektą. Dietrich Lubs buvo užkietėjęs laikrodžių entuziastas, jį inspiravo tokie kūriniai kaip Juvenia 21 ar ankstyvi Patek Philippe Calatrava modeliai. Dizainerio tikslas buvo sukurti laikrodį, rodantį laiką kaip įmanoma funkcionaliau. Bendras darbas su Dieter Rams atnešė tai, ką šiandien vadiname modernia dizaino klasika: mažesnio diametro ploni laikrodžiai su geltona sekundės rodykle bei Akzent Grotesque šriftu. Skamba paprastai? Žinoma, tai juk Braun.
Braun laikrodžiai – pagrindiniai požymiai: aiškumas, paprastumas, geltona sekundinė rodyklė bei Akzent Grotesque šriftas (Šaltinis: Hodinkee)
Braun šiandien
Dalis to, ką tada sukūrė Dietrich Lubs, Dieter Rams bei jų komanda, šiandien matote ant daugelio rankų bei mūsų parduotuvėje. Vokiškas minimalizmas, iš kurio idėjas semiasi Apple, kurio kūrinius parduoda Modernaus meno muziejus New York’e. Pirmasis gamintojas, atsiradęs Kieklaiko, buvo Casio su nesunaikinama, viskam pasiruošusia G-SHOCK linija. G-SHOCK istorija – netikėta, savita ir gimusi iš noro pasiūlyti geriau. Tą patį matome ir Braun kūriniuose – tik per vokiško minimalizo prizmę.
Geras laikrodis yra tiesus, geometrinis ir tyras savo tipografija. Be jokio pridėtinio schinckschnack (krūvos nesąmonių). Jis turi rodyti laiką, nieko daugiau,- Dietrich Lubs
Parašykite atsiliepimą